Recept: Mini-banancupcakes med chokladfluff

Hade ju faktiskt bananer i cupcakesen jag gjorde till tjejfikat i onsdags, så det räknas väl som kost?
 
Nej, jag har insett att om jag ska fortsätta hänga i köket på kvällarna så lär jag ju kanske väga upp det med lite träning iallafall (för lets face it, choklad och kakor kommer jag aldrig överge..)
Så från och med fredag är tanken att jag ska komma igång med en veckouppdatering här inne igen, med vad som händer på träningsfronten :) 
 
 
Cupcakes
100 g smör/margarin
2 ägg
1 dl socker
1 dl råsocker
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
4 dl mjöl
1 banan
1 msk vaniljsocker


Gör så här:
1. Vispa socker, råsocker, vaniljsocker och ägg till det är lite fluffigt. Mosa bananen och vispa ihop den med äggsmeten.
2. Smält smöret.
3. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke.
4. Blanda sedan ihop äggsmeten, smöret, mjölken och mjölblandningen väl.
5. Fyll formarna till 2/3 med smet.
6. Sätt in i ugnen i 180 grader i ca 15-18 minuter.
 
 
Chokladfluff
180 g mjölkchoklad 
3 dl grädde

Gör så här:
1. Värm upp grädden i en kastrull på låg värme och den får absolut inte börja koka.
2. Dela mjölkchokladen i små bitar och rör ner dem i grädden och rör tills de smält.
3. Häll upp i skål och ställ i kylskåpet över natten.
4. När mjölkchokladgrädden är riktigt kall så vispar du den precis som grädde och sedan spritsar du den på muffinsen
 
OBS! Chokladfluffet måste du göra dagen innan eftersom den ska stå kallt länge. Men den kokar du lätt ihop på kvällen innan du tänkt bjuda på bakverken så är det bara att vispa upp den precis innan du ska dekorera muffinsen.
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: